برق قدرت

اطلاعات علمی و دانش فنی در خصوص تعمیر و نگهداری

برق قدرت

اطلاعات علمی و دانش فنی در خصوص تعمیر و نگهداری

  • ۰
  • ۰

نقشه خوانی برق

در مباحث الکتریکی نقشه ها عموما در دو استانـدارد VDE و IEC ترسیم و نمایش داده می شوند. از سویی با توجه به استفاده گسترده از استاندارد ANSI در تاسیسات مکانیکی از نقشه ها در این استاندارد نیز استفاده می شود در واقع ترکیبی یا تلفیقی از این سه استاندارد بکار برده می شود . 

نظر به این که وسایل الکتریکی با ولتاژهای کار گوناگون وجود دارند بههمین دلیل نقشه مدارهای الکتریکی آنهارا به دو دسته کلی زیر میتوان تقسیم کرد.

  1. مدار های الکتریکی روشنایی و لوازم خانگی (برق ساختمان )
  2. مدار های الکتریکی صنعتی (برق صنعتی )

نقشه های مدارهای الکتریکی به سه شکل زیر نمایش داده می شوند. 

  1. شمای حقیقی : نقشه ای است که برای نشان دادن نحوه اتصال سیمهای رابط به کلیدها، عیبیابی و تا حدودی محل قرار گرفتن اجزای مدار روی تابلو به کارمیرود 
  2. شمای فنی (نقشه تکخطی): شمای فنی، نقشه ساده یک خطی است که نحوه ٔ اتصال قسمتهای صلی مدار را بدون سیمهای کمکی و چگونگی سیمکشی نشان می دهد .
  3. ـ شمای مسیر جریان :: نقشه ای که در آن مسیرهای عبور و جریان برق رسانی به وسایل الکتریکی به صورت عمودی نشان داده میشود. در این نقشه مدار از سیم فاز شروع وپس ازعبورازوسایل، به سیم نول ختم میشود.

نقشه مدارهای صنعتی

بخش عمده از مدارات و نقشه مدارهای صنعتی که اغلب برای راه اندازی موتورهای الکتریکی به کارمیرونددر چند شکل نشان داده میشوند.

  1. نقشۀمدارقدرت: بـه نقشه ای کـه انـرژی الکتریکی را از شبکه سه فاز دریافت و به مصرف کننده منتقل میکند، نقشه «مدار قدرت» گفته میشود.
  2. ـ نقشۀمدارفرمان: به نقشه ای که ازآن برای ارسال نحوه ٔ عملکرد یا تعیین مدت زمان کارکرد مدار قدرت استفاده میشود، نقشه «مدار فرمان» گویند. 

مراجع: http://chap.sch.ir/sites/default/files/books/91-92/67/152-169-C492-9.pdf

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی